perjantai 14. helmikuuta 2014

Bangkok & Pattaya talvi 2013

Bangkok & Pattaya 2013

Olemme käyneet Bangkokissa ja Pattayalla useammankin kerran, joten tiesimme mitä edessä olisi: rentouttava kaksiviikkoinen, hyvää ruokaa, takuulämpöä, erilaista kulttuuria ja ensisijaisesti yhteistä aikaa kiireisen arjen sijasta.

Rakensin matkan taas itse; lennot tilasin tällä kertaa suoraan Finnairilta ja otimme vielä liittymälennot mukaan kotikentältä Helsinkiin. Hotellit (Bangkok 3 yötä, Pattaya 9 yötä ja Bangkok 1 yö) varasin myös suoraan ko hotelleilta. Pattayan hotellissa olimme itse asiassa kolmannen kerran. Kaikki oli järjestyksessä kuljetuksia myöten hyvissä ajoin.

Maailma heittelee, eli jouduin työmatkalle Intiaan lomaa edeltävällä viikolla. Intia on tuttu kohde, eikä siinä matkassa sen kummempia. Palasin kotiin perjantai-iltana ja tunsin oloni kuumeiseksi ja huonovointiseksi siinä määrin että menin seuraavana aamuna lääkäriin. Lääkäri passitti minut suoraan yliopistollisen keskussairaalan päivystykseen, jossa todettiin, että näyttää bakteeriruusutulehdukselta. Sisään osastolle ja ankara tiputus päälle. Lomalle piti lähteä tiistaina. Tilanne näytti vähintäänkin epätoivoiselta.

Onneksi antibioottitiputus oli juuri oikea ja olo koheni valtaisaa vauhtia. Viikonloppuna sairaalassa ei paljon tapahdu mitään, niin että oikeastaan päivystävää ensiapulääkäriä lukuunottamatta seuraavan lääkärin näin vasta maanantaiaamupäivän lääkärikierrolla kandilauman seuraamana. Siinä vaiheessa minä olin mielestäni jo varsin hyväkuntoinen ja suunnitelmakin oli valmiina. Menisin tiistaiaamun tiputuksen jälkeen kotiin pakkaamaan tavarat, palaisin takaisin osastolle viimeiseen tiputukseen ja lähtisin siitä suoraan lentokentälle. Lento lähtisi klo 17. Lääkäri ei oikein ollut tyytyväinen potilaan oma-aloitteisuuteen hoitosuunnitelman teossa, mutta ilmoitin hänelle vakaasti olevani aikuinen ihminen, tietäväni mitä teen ja ottavani täyden vastuun tilanteesta. Toki ymmärsin että antibioottihoito jatkuisi vielä pitkään mutta tabletteina ja nehän voi ottaa mukaan minne vaan.

Näinpä siis toimittiin ja niin vaan istuttiin lentokentällä oikeaan aikaan ja suurinpiirtein kaikki tavaratkin olivat mukana. Seuraava ongelma olikin edessä Finnairin toimesta: liittymälento oli valmiiksi myöhässä ja edessä oli jo muutenkin tiukka vaihto (35 min vaihtoaikaa, Finnairin minimin Helsingin kentällä ollessa 25 min). Teimme jo etukäteisvarautumista henkisesti uudelleenreitityksestä tai kenttähotellissa yöpymisestä, kun lentoemo tuli kertomaan meille, että koneemme boarding on jo alkanut ja me vasta aloitimme laskeutumista. Hän kuitenkin sanoi, että jos toimimme ripeästi, meillä saattaisi olla mahdollisuus ehtiä Bangkokin koneeseen.

Niinpä poistuimme ripeästi koneesta ja kiiruhdimme kentä läpi, nopeasti ja onneksi ilman jonoja passintarkastuksesta eteenpäin ja siellä tuli jo virkailija vastaan tiedustellen olisimmeko mahdollisesti yrittämässä kohti Bangkokia. "Juoskaa", hän ehdotti ja sanoi soittavansa portille, jossa meitä jo odoteltiin. Lennon purseri-täti tuli putkessa vastaan ja marmatti suureen ääneen, ettei pitäisi ostaa näin tiukkoja vaihtoja. Minkäs me sille mahdamme, että lentoyhtiö sellaisia myy?

Koneellinen matkustajia odotti meitä kolmea ja kuulimme kuinka purseri ilmoitti ohjaamoon, että vihonviimeiset matkustajat ovat lopultakin koneessa. Loppumatka sujui onneksi suuremmitta kommelluksitta, mitä nyt samainen purseri sekoili sanoissaan toivottamalla meidät tervetulleeksi Helsinkiin, kun olimme laskeutuneet toiselle puolelle maapalloa!

Ensimmäinen hotellimme oli Mercure Bangkok Siam, joka oli aivan upouusi, avautunut noin kuukausi ennen vierailuamme. Varasin hotellin siinä vaiheessa kun se oli vielä rakenteilla ja vähän jännitin, mahtaako se valmistua ajallaan. Hotelli oli korkeassa talossa siten, että alimmat kerrokset olivat pysäköintitilaa, seuraavat kerrokset Ibis-hotellia (samaa ketjua mutta halvempi luokitukseltaan ja palveluiltaan), sitten tuli yhteinen ravintolakerros, jossa myös Mercuren vastaanotto sijaitsi, ja ylimmät kerrokset olivat Mercurea. Kaikki yläkerrokset eivät olleet vielä asiakaskäytössä, koska sisustus oli kesken. Ylimpänä kattoterassilla oli uima-allas ja kuntosali.

Vietimme Bangkokissa siis kolme päivää. Tuona aikana shoppailimme ja kiertelimme ylipäätään kaupungilla. Kävimme myös jokiristeilyllä ilta-aikaan, jolloin jokinäkymä oli aivan erilainen kaikkine valoineen. Veneellä risteilyn hintaan kuului ruokailu, joka ei kulinaarisesti ollut mitenkään loistava, sekä erilaista ohjelmaa mm. thaimaalaista tanssia sekä jonkin sortin drag queen show. Parasta oli kuitenkin lämmin ulkoilta ja upea valaistus.

Kolmen päivän jälkeen olimme jo ihan valmiita rantalomalle, olkoonkin että perheen uimari ei kovasti tykkää meressä uimisesta, vaan enemmän preferoi altaita. Olin järjestänyt yksityiskuljetuksen Pattayalle seuraavaan hotellin ja kaikki sujui mainiosti. Kuljettaja oli jopa etuajassa noutaessaan meitä.
Asetumme aloillemme Woodlands serviced residences (huoneistohotellityyppinen ratkaisu), jossa olimme siis majoittuneet ennenkin. Huoneistossa oli sopivasti tilaa meille kolmelle ja tavaroillemme, niin ettemme koko ajan kompastuneet toisiimme. Allasalue on mukavan rauhallinen, koska suurin osa vieraista on vanhempaa porukkaa, niin että K oli ehdottomasti paikan nuorin, emmekä mekään ollenkaan vanhimmasta päästä.

Woodlandsillä on sekä hotelli että huoneistoalue. Huoneistoalueen kortilla pääsee myös hotellialueen altaille mutta ei päinvastoin. Sekä hotellissa että huoneistoissa on tarjolla myös nk. pool access huoneita, mutta meillä on joka kerta ollut huoneisto ylemmissä kerroksissa.

Pattaya on tuttu ja turvallinen lomakohde. Ajelimme lava-autoilla, söimme hyvin, nautimme olostamme altaalla, kävimme räätälillä ja välillä emme tehneet yhtään mitään. Vain olimme ja nautimme. Juurikin sitä, mihin loma on parhaimmillaan tarkoitettu!

Kaiken kaikkiaan 9 päivää Pattayalla sujui ongelmitta. Välillä meidän on vaikea ymmärtää Pattayan huonoa mainetta lomakohteena. Toki sieltä löytää pimeitä kujia ja tyttöpaikkoja, mutta mikään pakko ei sellaisille alueille ole mennä. Meillä ei ole  koskaan ollut mitään ongelmaa lomallamme. Ruoka on hyvää, palvelu pelaa, ihmiset ovat ystävällisiä, ilmasto on suotuisa, hintataso kohtuullinen eikä nähtävyyksissäkään ole puutteita. Pattayalla on jos jonkinmoista tekemistä - tai sitten voi vaan olla ja rentoutua.

Viimeisen päivän vietimme uudestaan Bangkokissa. Kuljettaja haki meidät Pattayalta ja vei suoraan lentokentälle Novotel Suvarnabhum -hotelliin. Se oli loistava! Hotellihuone myydään sinulle 24 tunnin ajaksi ilman erillistä sisäänkirjoittamis-uloskirjoittautumis-ajankohtasääntöä. Heitimme kamat huoneeseen (jonka 240 cm leväässä vuoteessa olisimme mahtuneet hyvin nukkumaan kaikki kolme) ja etsiydyimme lentokenttämetroon ja sitä kautta Bangkokin humuun takaisin..

Seuraavana aamuna aamiaisen jälkeen palasimme kotiin Finnairin siivin. Ilmastonvaihdos oli taas melkoinen.,