keskiviikko 31. joulukuuta 2014

Seuraavan Seikkailun Suunnittelua

Adventuren Seikkailun jäädessä taakse oli ihan pakko ruveta kehittämään jotain muuta. JOS olisin ollut oikein fiksu, olisin buukannut jonkun risteilyn jo laivalla ollessamme, koska sillä tavoin on mahdollista saada jopa 400 USD "laivarahaa". Mutta siinä vaiheessa ainoa suunnitelma oli ensi syksynä koittava 20 vuotis hääpäivä, ja syys-lokakuun vaihteen risteilyt olivat järjettömän hintaisia. Kaksi viikkoa Southamptonista Explorerilla Azorit & Kanaria 4000 euroa kahdelta plus lennot. Juu, ei kiitos. Ehkä palaamme juurillemme, eli Alanyaan. Luulisi, että syyskuun viimeiselle viikolle saisi edullisestikin äkkilähdön Alanyaan. Siellä vietimme häämatkamme 1995.

Mutta merille teki mieli ja sitten bongasin Allure of the Seasin Transatlantic-risteilyn huhtikuussa 2015. Kaksitoista päivää risteilyä maailman suurimmalla laivalla, Fort Lauderdalesta Barcelonaan, ensimmäiset 9 pv pelkkää merimaisemaa. Guarantee X eli oceanview balcony, 800 euroa. Ei paha. Kun vielä bongasin Norwegianin menolennon Fort Lauderdaleen alle 300 euroa ja Barcelonasta paluun 120 e/hlö, niin alkoi kuulostaa täydelliseltä talvilomalta. Eikun varaamaan.

Jotta asia ei menisi ihan niinku Strömsössä, niin halusin luonnolliesesti käyttää juuri tähän risteilyyn Adventurelta ostamamme Next Cruise Certificaten. Sen etuihin kuuluu laivaraha, joka on porrastettu risteilyn pituuden mukaan - 12 pv antaisi 75 USD, kun normaalista viikosta saa vain 25USD. Sivumennen mainiten ennen maaliskuuta 2014 vastaavat summat olivat alk 100 USD, ja tämä muutos on saanut kanta-asiakkaat kantapäilleen: 25 USD etu on niin mitäänsanomaton, että se ei kovasti houkuttele sitomaan 100 USD varausmaksuun.

Okei; tiesin jo että NCCn käyttäminen ei onnistu nettivarauksessa, vaan joutuisin soittamaan RCCLn toimistoon. Suomea palvelee Norjan toimisto, ei suomenkielistä palvelua. Se nyt ei minua haittaa, pärjään englannilla mainiosti. Oli torstai kun aloitin soittamaan. Ei vastausta, jouduin vaan vaihdepalvelun jonoon. Jatkoin soittamista perjantaina, samoin tuloksin. Siinä vaiheessa tein 24 h Courtesy Holdin tuohon hintaan. Jatkoin soittamista siihen asti, kunnes Norjan toimisto meni kiinni viikonlopuksi perjantaina klo 18 Suomen aikaa. Lauantaiaamuna huomasin, että Guarantee X hinta ei enää ollut tarjolla. Soitin USAn 24h palvelunumeroon, josta kerrottiin etteivät he voi tehdä mitään, koska "Norja vastaa Suomesta": Maksoin varmuuden vuoksi varausmaksun 200 e (100 e/hlö) ja ajattelin  että selvitän asian maanantaina. Lähetin kuitenkin varmuuden vuoksi sähköpostia.

Maanantaina jatkoin soittamista. Edelleen pyörin vaihteen vastausjonossa. Tiistaina sain vastauksen sähköpostiini: "emme voi tehdä mitään, teidän olisi pitänyt soittaa ensin". Siinä vaiheessa revin pelihousuni, lähetin kiukkuisen viestin ja ilmoitin, etten todellaakaan tyydy tähän vastaukseen, koskapa kukaan ei ole vastannut puheluuni huolimatta neljän päivän soittamisesta,  noin 20 soitosta ja vähintään 15 min jonotuksesta per kerta. Sitten alkoi lyyti kirjoittaa.

Norjan palvelupäällikkö Christian soitti minulle, pyyteli anteeksi, lupasi hoitaa asian kuntoon ja lupasipa vielä 100 USD ylimääräistä laivarahaa meille hyvitykseksi. He eivät olleet havainneet, että heillä oli todellakin vaihteessa puhelun ohjauksen kanssa ongelma, ja kaikki Suomesta tulevat puhelut jäivät luuppiin kiertämään! Hohhoijaa.

Summa summarum; olin tyytyväinen saamaani hintaan ja palveluun. Kaikki hyvin, matka varattu.

Mutta ei tässä vielä kaikki...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti